Sambrusk logotyp, till startsidan

Förvaltningsledare
digitala tjänster, där du bor


Är du en person med erfarenhet av att säkerställa att system fyller användarens behov, är stabila och kostnadseffektiva? Vill du arbeta med Sveriges kommuner som samarbetspartners? Gillar du att projektleda nya möjligheter till verklig nytta för brukare och att få möjligheten att nyttan realiseras med teknik i framkant såsom med AI eller VR? Då kan det här vara jobbet för dig!

Vi erbjuder

Föreningen Sambruk erbjuder i en spännande och omväxlande tjänst som förvaltningsledare. En viktig roll som verkligen gör skillnad för Sveriges kommuner. Du får jobba i en modern nätverksorganisation med stor flexibilitet och variation i arbetet och du kommer att få stor möjlighet att påverka tjänstens innehåll.

Eftersom våra medlemmar finns över hela Sverige, är Föreningen en modern nätveksorganisation där fysisk lokaliseringsort inte är avgörande. Vi samarbetar främst virtuellt över internet och telefon, men träffas ibland också fysiskt.

 

Tjänstebeskrivning

Som förvaltningsledare förvaltar och utvecklar du våra produkter och tjänster så att de håller god kvalitet. Du driver aktivt dialogen med våra medlemskommuner över hela Sverige och bistår verksamheterna att identifiera konkreta behov av digitalisering.

Du sköter de affärsmässiga och tekniska kontakterna och relationerna med externa IT-leverantörer och är länken mellan dem och medlemskommunerna. Du kommer också att sköta kontakter med våra driftleverantörer.

Du omsätter verksamheternas behov till tekniska krav och kliver ibland in som projektledare för produkt eller tjänst.

Du ansvarar också för att våra tjänster och produkter är kända hos våra medlemmar.

Ditt ansvar som förvaltningsledare hos Föreningen Sambruk omfattar att:

  • förvalta Sambruks digitala tjänster och produkter
  • identifiera möjlig utveckling av nya digitala tjänster som verksamheterna i Sambruks medlemskommuner har behov av
  • informera medlemmar och externt om förvaltnings- och utvecklingsprojekt
  • identifiera övergripande digitaliseringsstrategiska frågor i samarbete med verkställande tjänsteperson

Arbetsuppgifter

Som förvaltningsledare hos Föreningen Sambruk kommer du att arbeta strategiskt och praktiskt med att utveckla digitalisering. Arbetsuppgifterna är bland annat att:

  • förvalta ett antal digitala tjänster och produkter samt koordinera de deltagande kommunernas behov inom respektive tjänst
  • vara projektledare för små som stora utvecklingsprojekt av digitala tjänster
  • sköta löpande uppföljning samt affärskontakter med leverantörer
  • vara leveransansvariga gentemot verksamheten
  • kommunicera nya projekt, tjänster och produkter till olika intressenter
  • beskriva och rapportera planer och utfall för verkställande tjänsteperson och styrelse
  • bidra till att nätverk organiseras, eller att seminarier hålls
  • Allmänna administrativa uppgifter

Tjänsten innebär många olika kontakter såväl inom Sambruk som externt, och ställer höga krav på samarbetsförmåga och organisatorisk förmåga utöver sakkunskapen inom digitaliseringsområdet och du bevakar utvecklingen i omvärlden.

Kravprofil

Vi söker dig som:

  • har god erfarenhet av att arbeta med att utveckla digitala lösningar i nära samarbete med verksamheten
  • har vana att kravställa och säkerställa leverans gentemot externa leverantörer
  • har erfarenhet ifrån roller som förvaltningsledare, system- eller processförvaltare
  • har en god generell teknisk förståelse
  • har god förhandlingsförmåga, vana att arbeta affärsmässigt och med avtal samt av offentlig upphandling
  • har vana av att arbeta med planering och uppföljning, kort och lång sikt
  • är flexibel att kunna ta tag i stort som smått
  • har lätt att uttrycka dig tydligt och korrekt i tal och skrift på svenska och engelska.
  • har erfarenhet av att arbeta i kommunal verksamhet
  • är van att arbeta självständigt i team

Meriterande är om du:

  • har erfarenhet från utbildningsområdet
  • är van att stötta ledningen och föra dialog med både verksamheten och IT
  • har erfarenhet av driftsansvar
  • har relevant högskole- eller universitetsutbildning

Vi söker dig som är nyfiken, intresserad av service och av kundens behov. Du slutför projekt och arbetsuppgifter och gillar att jobba i en modern nätverksorganisation.

Vi lägger mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Personliga egenskaper

  • Du är serviceinriktad och kan samarbeta med många olika personer, och externa kontakter
  • Du har god förmåga att planera ditt arbete, kan arbeta självständigt under eget ansvar, är noggrann och kan hålla reda på flera olika saker samtidigt.
  • Du har ett strukturerat angreppssätt och en god förmåga att prioritera.
  • Förmåga att koordinera och förmedla positiv energi
  • Du har egen drivkraft, har god initiativförmåga och är målmedveten

Placering

I vår moderna nätverksorganisation är du placerad där du bor.

Anställningsform och tillträde

Tjänsten är tillsvidareanställning, heltid och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi önskar att du börjar så snart som möjligt. (Med hänsyn till eventuell uppsägningstid.)

Kontakt och ansökan

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Britta Sandblom, verkställande tjänsteperson på telefon 0733 415 410 eller epost britta.sandblom(at)sambruk.se

Vi bedömer inkoma ansökningar löpande, ansökan ska dock vara inskickad senast den 20/12 2018. Ansökan skickas till info(at)sambruk.se.

 

Föreningen Sambruk utvecklar gemensamma digitala tjänster

Digitalisering av verksamheterna är högprioriterat i Sveriges kommuner. Genom möjlighet till samverkan är föreningen Sambruk är en naturlig del av detta utvecklingsarbete och är kommunernas stöd i digitaliseringen. Vi är en ideell förening och har sedan 2005 erbjudit de kommuner som valt att gå med, att tillsammans utveckla och förvalta nya digitala verktyg. Idag är vi nästan 100 kommuner, ju fler kommuner som deltar desto starkare utvecklingskraft skapas.

Crowdsourcing och nätverk

För att använda ett modernt uttryck, vi jobbar med crowdsourcing, och bidrar på så sätt till hållbar användning av skattemedel. En enskild kommun slipper lägga all tid och pengar på allt själva när många kommuner delar på kostnaden för ett nytt digitalt verktyg. Sambruk fungerar som en aktör för samfinansiering.

Vi skapar även möjligheter för erfarenhetsutbyte, dels genom seminarier, dels genom att skapa nätverk för olika behov. Nätverken blir ett lättillgängligt bollplank för kommunerna där de får möjligheter att lära av varandra.

Sambruks trädet
Sambruk
Säte: c/o Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret, 811 80 Sandviken
Postadress: c/o Sandbacka Park, Högbovägen 45, 811 32 Sandviken
Organisationsnummer: 802428-2785