Nytt nätverk Dataanalys för skolutveckling

Nytt nätverk Dataanalys för skolutveckling

En bättre skola med hjälp av dataanalys

Vi står inför accelererande utmaningar inom svensk skola. Sveriges prestationer i internationella undersökningar har pekat på utmaningar samtidigt som skolsystemet inte utvecklas i samma takt som samhället i stort. Ett sätt att adressera detta är genom ett mer strukturerat analysarbete samt genom att fatta bättre informerade utvecklingsbeslut. Beslut som gynnar både skolledning, lärare och elever.

Därför undersöker vi nu ett nätverk inom Sambruk för att gemensamt utforska modeller och arbetssätt som använder sig av dataanalys av skoldata. Tanken med nätverket är därför att samarbeta kring utvecklingen av området, att dela erfarenheter samt att skapa gemensamma referensramar som kan användas i analysarbetet. Helsingborgs stad har redan visat att denna typ av arbete kan ge konkreta resultat, och intresset för att vidareutveckla dessa metoder är stort.

Genom samarbete kan vi ta fram effektiva modeller som kan implementeras brett inom den svenska skolan. I Sambruk vill vi som vanligt undvika att vi sitter i var sin kommun och utvecklar samma sak. Det har vi inte tid med. Vi bjuder därför in er att delta och bygga detta nätverk för att tillsammans stärka skolans utveckling genom datadrivna insikter.

Läs mer om nätverket här: Nätverk Dataanalys för skolutveckling

En bättre skola med hjälp av dataanalys

Vi står inför accelererande utmaningar inom svensk skola. Sveriges prestationer i internationella undersökningar har pekat på utmaningar samtidigt som skolsystemet inte utvecklas i samma takt som samhället i stort. Ett sätt att adressera detta är genom ett mer strukturerat analysarbete samt genom att fatta bättre informerade utvecklingsbeslut. Beslut som gynnar både skolledning, lärare och elever.

Därför undersöker vi nu ett nätverk inom Sambruk för att gemensamt utforska modeller och arbetssätt som använder sig av dataanalys av skoldata. Tanken med nätverket är därför att samarbeta kring utvecklingen av området, att dela erfarenheter samt att skapa gemensamma referensramar som kan användas i analysarbetet. Helsingborgs stad har redan visat att denna typ av arbete kan ge konkreta resultat, och intresset för att vidareutveckla dessa metoder är stort.

Genom samarbete kan vi ta fram effektiva modeller som kan implementeras brett inom den svenska skolan. I Sambruk vill vi som vanligt undvika att vi sitter i var sin kommun och utvecklar samma sak. Det har vi inte tid med. Vi bjuder därför in er att delta och bygga detta nätverk för att tillsammans stärka skolans utveckling genom datadrivna insikter.

Läs mer om nätverket här: Nätverk Dataanalys för skolutveckling

keyboard_arrow_up