
Sambruk välkomnar flera nya styrelsemedlemmar
Sambruk hälsar Martin Sjölander varmt välkommen som ny ordförande för föreningen. Martin är sedan 2020 kommunstyrelsens ordförande i Söderköpings kommun och hans politiska bana inleddes 2012 där han därefter haft flera olika uppdrag inom den kommunala organisationen.
Martin är uppvuxen på en gård, vilket lade grunden till ett starkt intresse för skog och skogsbruk – ett område där han också är verksam i sitt civila yrkesliv. Med sin breda kommunala erfarenhet, sin förankring i det lokala samhällsbygget och sitt intresse för utvecklingsfrågor tillför han viktiga perspektiv till Sambruks fortsatta arbete med medlemsstyrd kommunal samverkan.
Vi vill samtidigt hälsa Lea Strandberg, Jens Östergren och Hanna Lundborg varmt välkomna in i Sambruks styrelse.
Lea är legitimerad psykolog och psykoterapeut och bor och arbetar i Örebro, där hon har sin yrkesmässiga hemvist vid universitetssjukhuset. I dag arbetar hon där deltid och har sedan 2022 uppdrag som kommunalråd för Miljöpartiet i Örebro kommun som ersättare i KS samt Markplanering och Exploateringsnämnden. Hon är även ledamot i KF samt Hållbarhetsutskottet.
I Miljöpartiet är Lea även ledamot i Jämställdhets- och mångfaldskommittén, och varit särskilt aktiv i frågor som rör funktionsnedsättning och minoritetsfrågor. Hon är också ledamot i Sveriges Dövas Riksförbund och engagerad lokalt i vägföreningen i byn där hon bor. Lea har länge intresserat sig för kommunikation och frågor som rör tillgänglighet och delaktighet. Det är erfarenheter och perspektiv som passar väl in i Sambruks arbete.
Jens är andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Värmland och ordförande för Drifts- och servicenämnden i Värmland. Han har en bakgrund som journalist, men arbetar i dag med sjukvård, samverkan och politisk styrning för att införa mer välfärdsteknik i länets kommuner och i regionen.
Jens är övertygad om att samverkan och ny teknik, i kombination med verksamhetsutveckling, är några av de viktigaste verktygen för att lösa kommunernas och regionernas uppdrag under de kommande åren. Den erfarenheten blir ett värdefullt bidrag i Sambruks arbete med gemensam utveckling, digitalisering och praktisk nytta för medlemmarna.
Hanna arbetar på SKR, Sektionen för digitalisering och förnyelse, som samordnare för digitaliseringsinitiativ och programledare för det kommungemensamma Handslaget för digitalisering. Hon brukar beskriva sig som en digitaliseringsgeneralist som får saker gjorda.
Genom sitt arbete på SKR och med Handslaget bidrar Hanna med en viktig nationell överblick över kommunsektorns gemensamma digitaliseringsarbete, samtidigt som hennes fokus på genomförande passar väl ihop med Sambruks roll som praktisk samverkansarena för kommuner.
Tillsammans tillför Martin, Lea, Jens och Hanna erfarenheter från lokal och regional politik, välfärdsutveckling, tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering och nationell samordning. Vi ser fram emot det fortsatta arbetet tillsammans!
