Stadsmiljö i Forshaga

För Forshaga är FixaMinGata är en skänk från ovan

Stadsmiljö i Forshaga

För Forshaga är FixaMinGata är en skänk från ovan

I Forshaga kommun arbetar man aktivt med kommunal samverkan och utveckling av olika typer av e-tjänster. E-tjänsten ”FixaMinGata” där man kan rapportera in fel i gatumiljön har nu varit i bruk i drygt ett år och erfarenheterna är goda.

– Tjänsten är en skänk från ovan, säger Ola Blomgren gatuingenjör i Forshaga kommun.

Tidigare saknade kommunen ett it-system för felanmälan och allt gick via e-posten. Nu använder de flesta e-tjänsten när de gör en felanmälan i gatumiljön och även växeln rapporterar in i systemet om någon felanmäler via telefon.

– Många andra system är både dyrare och mer komplexa och kräver större insatser att implementera. FixaMinGata är ett enkelt och billigt alternativ. Det kräver ingen större it-kompetens utan bara lite sunt förnuft att komma igång med, fortsätter han.

E-tjänsten är nationell och erbjuds samtliga kommuner i landet. Den går också att anpassa och många kommuner skräddarsyr den utifrån sina specifika behov.

– Förvaltningsrådet är bra att ha och göra med. De är mycket lyhörda, avslutar en mycket nöjd Ola Blomgren

Fakta om FixaMinGata

  • E-tjänsten ger möjlighet att enkelt anmäla fysiska fel i gatumiljön såsom trasig belysning, hål i vägen, klotter, nedskräpning eller övergivna bilar med hjälp av dator eller en telefonapp. Anmälda fel syns på en karta som röda prickar. Dessa blir grönmarkerade när problemet är åtgärdat.
  • FixaMinGata är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan tre svenska intresseföreningar — Sambruk, KIVOS och FFKP. Tjänsten förvaltas av Sambruk.
  • E-tjänsten är den den första i sitt slag i Sverige och erbjuds till samtliga kommuner.
  • 14 kommuner har tjänsten i drift.

För mer information eller frågor, kontakta:

Helena Nilsson, förvaltningsledare i Föreningen Sambruk

I Forshaga kommun arbetar man aktivt med kommunal samverkan och utveckling av olika typer av e-tjänster. E-tjänsten ”FixaMinGata” där man kan rapportera in fel i gatumiljön har nu varit i bruk i drygt ett år och erfarenheterna är goda.

– Tjänsten är en skänk från ovan, säger Ola Blomgren gatuingenjör i Forshaga kommun.

Tidigare saknade kommunen ett it-system för felanmälan och allt gick via e-posten. Nu använder de flesta e-tjänsten när de gör en felanmälan i gatumiljön och även växeln rapporterar in i systemet om någon felanmäler via telefon.

– Många andra system är både dyrare och mer komplexa och kräver större insatser att implementera. FixaMinGata är ett enkelt och billigt alternativ. Det kräver ingen större it-kompetens utan bara lite sunt förnuft att komma igång med, fortsätter han.

E-tjänsten är nationell och erbjuds samtliga kommuner i landet. Den går också att anpassa och många kommuner skräddarsyr den utifrån sina specifika behov.

– Förvaltningsrådet är bra att ha och göra med. De är mycket lyhörda, avslutar en mycket nöjd Ola Blomgren

Fakta om FixaMinGata

  • E-tjänsten ger möjlighet att enkelt anmäla fysiska fel i gatumiljön såsom trasig belysning, hål i vägen, klotter, nedskräpning eller övergivna bilar med hjälp av dator eller en telefonapp. Anmälda fel syns på en karta som röda prickar. Dessa blir grönmarkerade när problemet är åtgärdat.
  • FixaMinGata är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan tre svenska intresseföreningar — Sambruk, KIVOS och FFKP. Tjänsten förvaltas av Sambruk.
  • E-tjänsten är den den första i sitt slag i Sverige och erbjuds till samtliga kommuner.
  • 14 kommuner har tjänsten i drift.

För mer information eller frågor, kontakta:

Helena Nilsson, förvaltningsledare i Föreningen Sambruk

keyboard_arrow_up