Gör det enkelt för invånare och besökare i er kommun att rapportera problem i den offentliga miljön, till exempel ett hål i gatan, trasig belysning eller nedskräpning. Med hjälp av tjänsten FixaMinGata kan vem som helst rapportera ett problem i stadsmiljön utan att behöva ta reda på vem som ansvarar för underhåll och service.
FixaMinGata – Felanmälan för den offentliga miljön
FixaMinGata är en nationell tjänst för effektiv digital felanmälan i den offentliga miljön.
Tjänsten gör det enkelt för invånare och besökare i kommunerna att rapportera problem i gatu- och parkmiljön, till exempel ett hål i gatan, trasig belysning, graffiti eller nedskräpning. Med en app för Android eller iOS kan vem som helst rapportera ett problem i stadsmiljön utan att behöva ta reda på vem som ansvarar för underhåll och service. FixaMinGata skickar ärendet till rätt mottagare med möjlighet till återkoppling till den som rapporterat in. Tjänsten nås också på https://fixamingata.se/.
FixaMinGata är ett lättanvänt digitalt verktyg för ökad service och tillgänglighet för kommunens invånare, med ett administrativt webbgränssnitt för kommunens handläggare.
Hör Forshaga kommun berätta om FixaMinGata, appen för felanmälan i din gatumiljö. Samma app i hela landet.
I kommunens administrativa webbgränssnitt finns ett ärendehanteringssystem där ärenden bland annat kan besvaras med anpassade svarsmallar, ändra kategori, tilldelas, uppdateras och byta status från Nytt till Åtgärd är schemalagd och Löst. Det går också att skapa tillgång till tjänsten för externa entreprenörer. FixaMinGata går att integrera med verksamhetssystemet Infracontrol.
Alla kommuner i Sverige är anslutna till tjänsten, och ärenden genom FixaMinGata kommer in till kommunernas publika e-postadresser, exempelvis kontaktcenter@kommunen.se.
För samverkande medlemmar i Sambruk är tjänsten anpassad efter önskemål och behov. Alla ärenden skickas till rätt mottagare och hanteringen är anpassad efter kommunens önskemål
Det går också att få en utökad anpassning genom en egen installation av tjänsten. Det går då att lägga in kommunens logotyp, få en egen färgsättning och ett anpassat domännamn. Det skapar trovärdighet och gör det tydligt att kommunen står bakom tjänsten. Det går också att få annan färg på kartnålar vid exempelvis planerat arbete.
SÅ HÄR KAN DU ANVÄNDA FIXA MIN GATA
Titta gärna på den korta filmen om hur du anmäler fel genom FixaMinGata.
KONTAKT
Samverkansledare
Mats Löfberg
E-post: mats.lofberg(at)sambruk.se
Tfn 073-303 38 99
MEDVERKANDE KOMMUNER
Ale
Ekerö
Filipstad
Forshaga
Kil
Lysekil
Ockelbo
Skurup
Surahammar
Östra Göinge
VILL DU VETA MER
Kontakta Mats Löfberg
Samverkansledare
E-post: mats.lofberg(at)sambruk.se
Tfn 073-303 38 99
Broschyr till kommuninvånare (pdf)
Se även FixaMinGatas tjänstebeskrivning