Sambruksgemensamt material, SGM, är ett regelverk och avtal kring hur material och digitala tjänster tas fram, anskaffas och förvaltas inom Sambruks ram, antingen av Sambruk som beställare, eller i samverkan med några av föreningens medlemmar. SGM-ramverket blev uppdaterat i april 2025 till version 3.0. Dokument som ingår i SGM listas här:
Avtalsramverk
Begrepp som används inom ramverket
Begreppslista för SGM 3.0
Introduktion till Ramverket
SGM 1 – Intro 3.0
Ramverkets generella regelverk
SGM 2 – Regelverk 3.0
Avtal mellan de kommuner som deltar i gemensamt utvecklingsprojekt i Föreningen Sambruks regi och som reglerar samtliga parters rättigheter och skyldigheter avseende det material (oftast programvara) som levereras av projektet. Används i det initiala utvecklingsprojektet.
SGM 3 – Utvecklingsparter 3.0
Avtal med part som vill skänka programvara som en gåva till Föreningen Sambruk
SGM 4 – Gåva 3.0
Avtal mellan alla parter som använder och vidareutvecklar programvaran
SGM 5 – Användningsparter 3.0
Avtal med en extern leverantör som utför teknisk förvaltning och support eller utvecklar ny programvara på uppdrag av Föreningen Sambruk
SGM 6 – Leverantörer 3.0
Avtal med forskare för projekt där forskare medverkar
SGM 7 – Forskarpart 3.0
Avtal med studenter för projekt där studenter medverkar
SGM 8 – Studenter 3.0
Sambruks Allmänna Leveransvillkor
Sambruks Allmänna leveransvillkor 3.0
Sambruks Allmänna Samverkansvillkor
Sambruks Allmänna Samverkansvillkor 3.0
Grundläggande principer
- SGM bygger på tanken att material och digitala tjänster som tas fram eller anskaffas till föreningen Sambruk ska vara tillgängligt för alla medlemmar.
- All programvara ska i möjligaste mån följa öppna standarder och allt material ska i största utsträckning följa öppna standarder.
- Syftet med SGM är att förhindra att upphovsrätt till material som förvärvas via Sambruk blir proprietär och/eller tillfaller någon leverantör, och därmed skapar inlåsningseffekter för användare
Upphovsrätt
SGM-regelverket omfattar olika typer av material som tas fram, anskaffas och/eller förvaltas inom Sambruk. Det materialet representerar därmed Föreningens intellektuella kapital. Att ta fram eller anskaffa materialet innebär ofta kostnader för Sambruk eller för några av dess medlemmar. Regelverket specificerar hur upphovsrätten till det framtagna materialet som huvudregel tillfaller Sambruk. Skälet till att Sambruk ska ha upphovsrätten till materialet är att det ska kunna spridas, användas och vidareutvecklas bland föreningens medlemmar. SGM specificerar hur upphovsrätten ska behandlas för att på bästa sätt ge föreningen och dess medlemmar relevant nytta av den, men också skydda materialet från begränsningar eller inlåsningar.
SambrukGemensamt material bygger på att Föreningen Sambruk har upphovsrätt till det material som kommer att omfattas av regelverket. Detta innebär att Sambruk som upphovsrättsinnehavare har rätt att definiera regler och villkor för nyttjande av materialet.
Olika typer av material
Några exempel på det som i SGM-dokumenten kallas för ”material” kan vara specifikationer, upphandlingsunderlag, utredningar, rapporter, processmodeller, begreppsmodeller, prototyper och programkod. De här exemplen ska inte ses som begränsningar till vad SGM-regelverket kan omfatta, även andra typer av material kan komma att inkluderas i ramverket.
Omfattning
SGM innehåller ett regelverk samt ett antal standardöverenskommelser. De kan sedan anpassas till varje specifik situation och typ av material:
- Framtagning och anskaffning av material.
- Överlåtelse av material som benefik gåva från kommun till Sambruk.
- Användning, vidareutveckling och förvaltning av material.
Förvaltningsråd
Förvaltningsrådet består av de parter som vald att använda programvaran. Förvaltningsrådet ansvarar för att programvaran förvaltas och vidareutvecklas i enlighet med användarnas önskemål. Det är då också av stor vikt att varje medlemskommun tar ansvar för att avsätta medel till att investera i utveckling av programvaran. Genom att öka antalet användarparter kan ekonomin i tjänsten förbättras, och ett överskott kan användas antigen för att sänka kostnader per användarpart eller öka investeringar i utveckling.